• BIST 107.217
  • Altın 140,822
  • Dolar 3,5243
  • Euro 4,0982
  • Ankara 30 °C
  • İstanbul 28 °C
  • İzmir 33 °C

YEŞİLÇAM; DOMATES GÜZELİ...

Göksel Keşen

Evlenmeyi bekleyen ablamız, Vecihi'nin aşkı, kimi zaman tiyatronun eşsiz insanı, kimi zaman filmlerin ve dizilerin unutulmaz "Anası" ve Domates Güzelimiz...

Yeşilköyde, Osmanlı dönemine ait karargah olarak kullanılan köşkte 30 Kasım 1945 yılında doğan ve Erman ailesinin ikinci kızı olan Ayşen (Erman) Gruda, Ermeni komşularının taklidini yaparken ailesi tarafından keşfedildi. Baba Erman demir yollarında makinstti. Ayşen Gruda lise ikinci sınıfayken babasını kaybetti. Oyuncu olan Ayten Erman (ablası), Ayben Erman (en küçük kardeşi) ve anne Erman ile maddi sıkıntılar yüzünden köşkten taşındılar. Okulu bırakmak zorunda kalan Ayşen Gruda abla ve kardeşi gibi oyuncu olmaya karar verdi.

Televizyon için hazırladığı skeçlerde "Domates Güzeli Nahide Şerbet" karakterinden sonra lakabı "Domates Güzeli" olarak kaldı. 1962 yılında Tevfik Bilge'nin turne yaptığı “Kongre Eğleniyor” adlı oyunda, Ayşen Gruda vodvilde küçük bir hizmetçi rolü aldı. 16 yıllık tiyatro serüveninden sonra 1977'de televizyonda bir eğlence programında oynadığı skeçlerde "Domates Güzeli Nahide Şerbet" olarak tanınmaya başladı.

yesilcam...domates-guzeli...-001.jpg

Kemal Sunal, Şener Şen, İlyas Salman, Tarık AKAN, Halit Akçatepe gibi çok sayıda usta santçıyla rol aldı. Yan karakterlerde oynayan Ayşen Gruda zaman gazetesi röportajında şöyle dedi;

Yan karakterlerde oynayıp da yıllarca ayakta kalan oyuncu sayısı az…

Tabii ki insanın fiziği çok önemli. Ekrana yüzünüzün yakışması gerekiyor. Bu illa hokka burun, pamuk ağız, yay kaş değil. Karizmanız önemli. Birinci neden bu. İkincisi; ben Arzu Film ekolünden geliyorum. Orada başrolde de olsa yardımcı rol de hepimizin o senaryoya hakkıyla hizmet etmesi beklenirdi. Biz çok özgür oyunculardık, ama başı boş değildik. Arzu Film’de çok sıkı bir disiplin vardı. Bunların dışında da ben bir komedyenim. Komedyen her rolü oynar. Yan rol, orta rol, kenar rol yoktur. Bir film seyredersiniz, küçücük bir rol hafızanıza kazınır. Olay budur.

Türkiye kadın komedyen yetiştirme konusunda başarısız mı?

Kadın komedyenlerin sayısı ülkemizde de, dünyada da azdır. Bunu rahmetli Oğuz Aral, Gani Müjde ve bu işle uğraşan bir yığın insanla konuştuk. İşin içinden bir türlü çıkamadık. Ya kadınlara mahsus senaryo yazılmıyor, erkek egemen senaryolar yazılıyor ya da kadın estetiğinden endişe duyuyor, kendini bozmak istemiyor. Hicvin babası, koskoca Oğuz Aral bile çıkamadı işin içinden… Bilemiyorum.

yesilcam...domates-guzeli...-002.jpg

Eski filmlerinizde kendinizi izleyince ne hissediyorsunuz?

Hiçbir şey. Benim yaptığım iş laboratuvar işi. Matematik, aritmetik, geometri gerektiriyor. Bir bilim işi olduğu için geriden aldığım derslerle ileri doğru gidiyorum. Ben o filmleri zaten fazla izlemiyorum. Bir filmi 3 kere izleyebilirim, ama 23 kere neden izleyeyim? Bunu anlayamıyorum. Aynı şeyleri izle izle insan delirir. Bu nedenle insanlara sormak istiyorum: Acaba bu lezzette başka şeyler yapılmadığı ve sürekli önünüze getirildiği için mi bunları izliyorsunuz?

Ayşen Gruda’yı eleştirebilir misiniz?

Çok fazla mükemmelliyetçiyim, ailemle ilişkilerimde de anksiyete bozukluğu var denilecek kadar endişeliyim. Zamanım olmadığı için istediğim kadar kitap okuyamıyorum. Bunların dışında eleştirilecek çok fazla bir şeyim yok.

Oyunculuğunuzla ilgili…

Ne rol verirlerse oynarım, evvelallah. Çağ çok değişti. Modern tiyatro daha farklı. Dünyada nasıl bir tiyatro akımı var bunları birebir takip edemiyoruz. Ama öyle bir tarzı olan tiyatroya da en fazla 10 gün içinde adapte olurum.

Eski oyunculuk tekniklerini mi kullanmaya devam ediyorsunuz?

Oyunculuk teknikleri tabii ki farklılaşıyor. Yazarların hayal güçleri, nasıl bir nefes tekniği kullanılması gerektiği… Bunlar hep araştırılarak yapılacak şeyler. Çağın IQ’sunun yarım adım gerisinde görüyorum kendimi. Bu benim özeleştirim. Ama yaparım.

Sizin için hep ‘evde kalmış kız rollerini oynayan kadın, kız kurusu, domates güzeli’ yakıştırması yapılıyor. Bunlar sizi nasıl etkiledi?

Bak ben sana bir şey söyleyeyim: Erkekler benim için neredeyse cinayet işliyorlardı vaktiyle. O rol, onlara inanmayın. O kadın ben değilim. Ben farklıyım, oynadığım roller farklı. Farklı kadınların acılarını dile getiriyorum. Ben hayatı, aşkları dolu dolu yaşamış çok mutlu bir kadınım. Benim için üzülmeyin.

yesilcam...domates-guzeli....jpg

Ayşen Gruda, 1965 yılında Yılmaz Gruda ile evlendi.Elvan Gruda adında bir çocukları oldu. Kısa süren bu evlilikten sonra ayrıldılar. Ayşen Gruda, bir daha evlenmedi. Gruda isminin kalmasını istedi.

2005 yılında Mecidiyeköy'deki avm'de torunuyla birlikte bir etkinlikte görerek tanışmıştım. Ddaha sonra tiyatroya merak saldığım ve sahne çalışmalarımın olduğu bir dönemde 2008 yılında Volkan Severcan'ın Feriköy'deki Haldun Dormen sahnesinde, Workshop etkinliğinde tekrar karşılaşma ve konuşma fırsatım olmuştu. Ayşen Gruda oyunculuk deneyimlerini anlatmıştı. Workshop'un sonunda bir skeç oynayacaktık. Heyecandan hazırlandığım skeçi oynamadan ayrılmıştım. Usta bir sanatçının karşısında oynamak biraz cesaret istiyor. Sinema, tiyatro, dizi, rollerini ile seslendirme yaparken bile yaşayarak oynayan bir oyuncunun karşısında oynamak zordur.

Bir çok sinema filminde, tiyatro oyununda yer alan usta sanatçı Sinan Çetin'in Kağıt adlı filmden 2010 Uluslararası Antalya Altın Portakal Film Festivali'nden En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu ödülünü kazanmıştır.

Bu yazı toplam 2171 defa okunmuştur.
  • Yorumlar 0
  • Facebook Yorumları 0
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
    Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
Yazarın Diğer Yazıları
Tüm Hakları Saklıdır © 2013 Haberler Ankara | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0 545 221 98 97 | Faks : 0 850 303 80 36 | Haber Scripti: CM Bilişim